سفارش تبلیغ
صبا ویژن

جمعی از بانوان کارآفرین ایران به هماهنگی سفارت ایران در برلین از

جمعی از بانوان کارآفرین ایران به هماهنگی سفارت ایران در برلین از ایالت نیدرزاکسن آلمان بازدید کردند

 

 

بانوان کارآفرین و فعال ایران متشکل از هیئتی بیش از 20 نفر و با همراهی چند تن از کارکنان سفارت برلین در حوزه اقتصادی  از تاریخ 3 الی 6 مهر ماه سال جاری به منظور ملاقات و گفتگو با نمایندگان صنایع  و شرکت های تجاری ایالت نیدرزاکسن آلمان  به شهر هانوفر سفر کردند.

 اعضای این هیات ایرانی به همراه دوتن از رایزنان اقتصادی سفارت جمهوری اسلامی ایران در برلین در نشستی که توسط اتاق بازرگانی ایالت نیدرزاکسن برگزار شد شرکت جسته و با برخی از اعضای اتاق مذکور و نمایندگان شرکت های آلمانی در خصوص توسعه مناسبات تجاری گفتگو نمودند. هیات اعزامی از کشورمان همچنین از چندین شرکت فعال آلمانی  که در زمینه های مختلف صنعتی ، بهداشتی و دارویی  فعالیت می کنند بازدید و در کارگاه آموزشی  تحت عنوان Women Power in Management شرکت کردند.

 اعضای این هیات که با هماهنگی اتاق بازرگانی مشترک ایران و ایالت نیدرزاکسن و با برنامه ریزی و هماهنگی سفارت ایران در برلین به آلمان سفر کرده بود با برخی مقامات وزارت اقتصاد و کار ایالت نیدرزاکسن نیز ملاقات و در ضیافت شامی که به افتخار ایشان برگزار شده بود حضور یافتند. 

 


ایران در سال های اخیر چه موفقیت های علمی داشته است؟

ایران در سال های اخیر چه موفقیت های علمی داشته است؟


خوشبختانه با تمام فشارهای اقتصادی و تحریم های نا جوانمردانه علیه ایران هر ساله به موفقیت های علمی ایران افزوده شده است. جامعه علمی ایران هیچ سالی را به پایان نمی رساند مگر با کسب افتخارات علمی متعدد . طی سال های ، باوجود تمام مشکلات ، کمبود ها و محدودیت ها های ناشی از تحریم ها،موفقیت ها و دستاوردهای ارزشمندی در عرصه های گوناگون علوم وفناوری های نوین اعم از هوافضا ، پزشکی، داروسازی ، فناوری هسته ای و… به دست توانمندمحققان ایرانی رقم خورد و بار ها و بار ها نام پر آوازه ایران در جهان طنین انداز شده است. موفقیت ایران در پرتاب کاوشگر حامل موجود زنده به فضا ، تولید انواع رادیو داروها و داروهای نوترکیب و… تنها بخشی از ده ها دستاوردی است که به همت متخصصان ایرانی در این سال ها حاصل شده وچشم اندازهای امید بخشی در افق آینده علمی کشور پدیدآورده است. آن چه می خوانید مروری است بر دستاوردها و موفقیت های جامعه علمی کشور در سال های مذکور است.


موفقیت ایران در پرتاب کاوشگر حامل موجود زنده به فضا

کاوشگر ایرانی«پیشگام» حامل موجود زنده (میمون-رزوس ) با موفقیت به فضا پرتاب و بازیابی شد. بدین ترتیب دانشمندان و متخصصان فضایی کشورمان موفق شدند با برداشتن گام بلند دیگری در عرصه فناوری پیشرفته فضایی، پروژه ارسال حیات به فضا را که در انحصار چند کشور معدود است،به اجرا درآورند.میمون فضانورد ایرانی تازه‌ترین عضو مزرعه حیوانات فضایی است که با اعزام موفقیت آمیز به فضا، ایران را در کنار روسیه، آمریکا، فرانسه، آرژانتین، ژاپن و چین در فهرست معدود کشورهایی قرار داده است که تاکنون موفق به ارسال موجودزنده به فضا شده اند.در واقع ایران با این پرتاب موفقیت آمیز گام نخست برای اعزام انسان به فضا رابرداشت.

اولین پیوند موفقیت آمیز دست در خاورمیانه
تحقیقات 11ساله محققان کشور برای انجام پیوند دست سرانجام در سال های اشاره شده به نتیجه رسید و متخصصان کشورمان موفق شدند اولین جراحی پیوند دست خاور میانه را طی مدت بیش از 8ساعت در بیمارستان 15خردادبه انجام بر سانند. در جریان این عمل بی سابقه دست جوان 25ساله ای که در اثر تصادف رانندگی دچار مرگ مغزی شده بود، به بیماری 38ساله پیوند زده شد .به گفته دکتر ولایتی رئیس بیمارستان مسیح دانشوری، در این عمل بی سابقه به طور همزمان چند پیوند از جمله پیوند شریان، اعصاب دست، استخوان و پوست انجام شد و این برای اولین بار است که در منطقه و جهان اسلام پیوند دست از یک بیمار مرگ مغزی انجام می شود. 

بهره برداری از اولین شتاب دهنده خطی درمان تومورهای سرطانی در کشور
اولین شتاب دهنده خطی ساخت ایران با قابلیت نابودسازی و درمان رونمایی و همزمان ، خط تولید شتاب دهنده خطی درمان تومورهای سرطانی با ظرفیت تولید سالانه 10دستگاه راه اندازی شد . تا پیش از این فناوری ساخت دستگاه شتاب دهنده خطی تنها در اختیار کشورهایی از جمله آمریکا ، ژاپن و چین بود که ایران با ساخت این شتابگر در زمره 5کشور تولید کننده این دستگاه قرار گرفت. به گفته معاون تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت ،این دستگاه با تابش پرتو ایکس (فوتون تراپی ) و الکترون (الکترون تراپی) به تومورهای سرطانی حمله می کند ودر نتیجه باعث کوچک شدن تدریجی تومورها و در نهایت نابودی آن ها می شود.

ایران با تولید سوخت بیودیزل به روش«CVR»،انحصار آمریکا را شکست
محققان ایرانی موفق به تولید سوخت بیودیزل به روش«CVR» شدند که دانش فنی تولید این نوع سوخت تاپیش از این در انحصار آمریکا بوده است . نخستین خط تولید سوخت بیودیزل در اصفهان راه اندازی شد . از این پس سالانه 120هزار تن سوخت پاک در کشور تولید می شود. بیودیزل جایگزین مناسبی برای گازوئیل است، این سوخت از ضایعات روغن های گیاهی تولید می شود . درصد آلایندگی ناشی از سوخت بیودیزل 600بار کمتر از سوخت دیزل معمولی است. به گفته مجری طرح، در روشCVR، سوخت بیودیزل در کسری از ثانیه تولید می شود.
تولید دارو های ضد سرطان

تولید 2داروی در مان بیماری های قلبی وسرطان به عنوان دومین کشور جهان
تولید 2داروی نوترکیب ” رتیپلاس” (موثر در رفع لخته های خونی و درمان بیماری های قلبی وعروقی ) و”پگاستریم” ( برای درمان سرطان و نقص ایمنی مادرزادی در کودکان) توسط محققان پارک فناوری پردیس که به تازگی از جمله مهم ترین دستاوردهای محققان کشورمان است که ایران را در جایگاه دومین کشور تولید کننده این داروها در جهان قرار داد.

راه اندازی شبکه ملی«گرید»با 14ابررایانه برای انجام محاسبات پیچیده علمی
با راه اندازی شبکه ابر رایانه ملی ،تحول عظیمی در عرصه انجام پروژه های علمی پیشرفته با امکان بهره مندی تمام دانشگاه‌ها و مراکز تحقیقاتی و نهاد های مختلف از توان محاسباتی این شبکه در حوزه های مختلف و به طور کلی در تحقیقاتی که نیاز به محاسبات عظیم دارد، ایجاد می شود. هدف از فناوری گرید، یکپارچه کردن منابع پردازشی شامل رایانه ها، داده های خام، آشکارسازها و دستگاه های آزمایشگاهی است که از طریق یک شبکه(مانند اینترنت) به همدیگر متصل شده اند؛ با فناوری گرید می توان منابع محاسباتی یک موسسه یا دانشگاه، دانشگاه ها یا موسسه‌های یک کشور و یا چندین موسسه بین المللی را که به ترتیب گرید محلی،گرید ملی و گرید جهانی نامیده می شوند، یکپارچه کرد. درمرحله اول طرح کلان ملی تورین محاسباتی در 2دانشگاه، مرکز ابررایانه ملی راه اندازی شد و در مرحله دوم حداقل در 12دانشگاه و مرکز علمی دیگر ، ابر رایانه‌هایی با توان پردازشی کم راه اندازی و از طریق تورین محاسباتی ملی به یکدیگر متصل می شود.

راه اندازی قدرتمندترین موتور جست وجوی خبر فارسی
یکی دیگر از مهم ترین دستاوردهای محققان کشورمان راه اندازی قدرتمند ترین موتور جست و جوی خبر فارسی بود که به همت متخصصان یکی از شرکت های دانش بنیان پارک فناوری دانشگاه تهران پس از 6سال تلاش مستمر محقق شد . این محققان با دستیابی به دانش فنی طراحی موتورهای جست وجو موفق شدند قدرتمندترین موتور جست وجوی ایرانی محتوای فارسی زبان را در حوزه اخبار راه اندازی کنند. این موتور جست وجو یک موتور جست‌وجوی تخصصی خبر است که با قابلیت رصد لحظه به لحظه بیش از 400سایت خبری نیازهای پژوهشگران، دانشگاهیان و خبرنگاران را برآورده می کند . این موتور جست وجو که در آدرسTNEWS.IR قابل دسترسی است، عمیق ترین موتور جست وجو در حوزه خبر است که به طور تخصصی خدمات خود را در حوزه خبر ارائه می دهد. این جست وجوگر ایرانی یک موتور جست وجوی عمومی نیست بلکه یک موتور جست وجوی تخصصی با گرایش خبر است.

تولید اولین نانوداروی ضدسرطان ساخت ایران وشکست انحصار آمریکا
“سینادو کسوزوم “اولین نانوداروی ضدسرطان تولید شده توسط محققان کشورمان، 91تولید ودر داروخانه های کشور توزیع شد .به گفته مجری پروژه، فناوری ساخت این دارو تاکنون در انحصار آمریکا بوده و ایران در واقع دومین کشور دنیاست که با شکست انحصار آمریکا، به فناوری ساخت این نانوداروی ضدسرطان دست یافته و موفق به تولید انبوه و توزیع آن در بازار شده است. این دارو به دلیل بهره گیری از نانوذرات به صورت هدفمند تنها بافت تومور را هدف قرار می دهد.این فرآورده در درمان سرطان سینه، سرطان تخمدان (در حالت های خاص)، مولتیپل میلوما که نوعی سرطان خون است و همچنین نوعی سرطان بافت نرم به نام «کاپوسی سارکومای» مورد استفاده قرار می گیرد.
سایر اطلاعات و اخبار در سایت سفارت ایران در برلین

معاون فناوری اطلاعات قوه قضائیه ایران برای ارتقا روابط دو جانبه

معاون فناوری اطلاعات قوه قضائیه ایران برای ارتقا روابط دو جانبه به المان سفر کرد.

 

با هماهنگی و برنامه ریزی سفارت ایران در برلین  و در راستای ارتقای روابط دوجانبه در حوزه حقوقی و قضایی، جناب آقای شهریاری معاون فناوری اطلاعات قوه قضائیه جمهوری اسلامی ایران در رأس هیاتی 6 نفره طی روزهای 30 شهریور الی 2 مهر 1395 به برلین سفر نمودند. جناب آقای جهانگیر رئیس سازمان زندانهای کشور نیز همراه با این هیئت راهی المان شده است.

در جریان این سفر، هیات ایرانی با معاون وزیر دادگستری فدرال آلمان و مقاماتی از وزارت دادگستری برلین دیدار و گفتگو نموده و همچنین از دو زندان و بیمارستان زندانهای برلین بازدید نمودند. در این ملاقاتها و بازدیدها، دو طرف به تبادل نظر و انتقال تجربه در زمینه مدیریت زندانها و بویژه موضوع مراقبت الکترونیکی از زندانیان و استفاده از پابند الکترونیکی پرداختند. همچنین تداوم ارتباطات در حوزه حقوقی و قضایی مورد تاکید دو طرف قرار گرفت.

 


معاونت محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان حفاظت از مح

معاونت محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست به آلمان سفر کرد.

 

سرکار خانم ابتکار معاونت محترم ریاست جمهوری اسلامی ایران و رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست از تاریخ 13 لغایت 16 مهر ماه 1395 به دعوت خانم باربارا هندریکس، وزیر محیط زیست، حفاظت طبیعت و ایمنی هسته‌ای کشور آلمان به این کشور سفر نمود. در این سفر طرفین پس از دیدار و گفتگو در خصوص مسائل  مختلف، سند همکاری‌های مشترک زیست‌ محیطی ایران و آلمان  را به امضای  رسانده و در خصوص همکاری های مشترک توافق نظر کردند

سرکار خانم ابتکار در این سفر همچنین با آقای فرانک اشتاین‌مایر، وزیر امور خارجه و خانم کلاودیا روت، معاون مجلس فدرال دیدار و در خصوص آینده همکاری‌های سیاسی و پارلمانی دو کشور بحث و تبادل نظر نمود.

 رئیس سازمان حفاطت از محیط زیست جمهوری اسلامی ایران  همچنین در خلال سفر به کشور المان ، شرکت در نشست اقتصادی با مدیران شرکتهای آلمانی فعال در حوزه محیط زیست، بازدید از مرکز مدیریت پسماند شرکت BASF و همچنین حضور در نشست تخصصی جمعی از مقامات و نخبگان آلمان در بنیاد کوربر را با برنامه ریزی و همکاری سفارت ایران در برلین در برنامه های خود قرار دادند و پیرامون موضوعاات مختلف بحث و تبادل نظر داشتند.

 

 


مصاحبه آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی با مجله اشترن

مصاحبه آقای آخوندی وزیر راه و شهرسازی با  مجله اشترن

 

 

  وزیر راه و شهرسازی کشورمان در حاشیه سفر دو روزه خود به آلمان با مجله اشترن این کشور مصاحبه ای را انجام داد که متن این مصاحبه را می توانید در سایت سفارت ایران در برلین در ادامه مطالعه فرمایید.

اشترن: جناب آقای آخوندی، شما مدت‌هاست به عنوان پیشکسوت اندیشه مدرنیزه کردن کشورتان شهرت دارید. پس از امضای معاهده هسته‌ای اکنون به نظر می‌رسد گشایش اقتصادی ایران سرانجام تحقق یافته است. آیا جناب‌عالی راضی هستید؟

وزیر: ما اکنون مجدداً به خارج هم توجه داریم. ایران اهمیت خود به عنوان مرکزی برای کل منطقه را باز می‌یابد، همانگونه‌ که اهمیت تاریخی کشورمان نیز اقتضا می‌کند. قدرت‌های خارجی سال‌ها در تلاش بودند تا توازن خاورمیانه را جابه جا کنند. این تلاش ها دوامی نیافت. اکنون تعادل و توازنی تاریخی برقرار می‌شود. این نکته اساسی در برجام نهفته است.

اشترن: برجام در واقع عنوان پیچیده معاهده هسته‌ای است که آمریکا، چین، روسیه و سه کشور عضو اتحادیه اروپایی در ماه ژوییه سال گذشته پس از دوازده سال مذاکره با ایران امضا کردند. کشور شما به موجب آن، متعهد به پذیرفتن کنترل برنامه اتمی توسط مقامات بین‌المللی شده است و در مقابل تحریم‌های اقتصادی و مالی غرب گام به گام لغو می‌شوند.

وزیر: پنجره اکنون کاملاً گشوده شده است. ما می‌خواهیم با تمام کشورهای همسایه خود همکاری کنیم. همین طور با کشورهای  غرب و شرق، شمال و جنوب. بسیاری از راه‌ها از ایران می‌گذرند. وظیفه ما آن است تا برای تامین رفاه و امنیت همگان شبکه های ارتباطی را گسترش دهیم و آن را تکمیل کنیم.

اشترن: هم اکنون نخستین خط آهن شانگهای به تهران از مسیر خط آهن سراسری قزاقستان گشایش یافته است. بدین ترتیب راه انتقال کالا از چین به سمت اروپا به نصف کاهش می‌یابد و جمعا 14 روز طول می‌کشد. آیا ایران به کانون جهانی ترابری و لجستیک مبدل خواهد شد؟

- وزیر: این هدف ما است. به عنوان اقدام بعدی می‌خواهیم خط آهن سرتاسری آسیا را تکمیل کنیم. اما مهم است که سایر مسیرهای حمل و نقل نظیر خطوط راه آهن، جاده ها و بنادر را هم مدرنیزه کنیم و توسعه دهیم. ما می‌خواهیم راه رسیدن به خلیج فارس و اقیانوس هند را برای کشورهای آسیای مرکزی آسانتر کنیم.

اشترن: ایران سه ماه پیش 114 فروند هواپیما به قیمت 25 میلیارد دلار به ایرباس سفارش داده است. برخی از آنها هم جت های نوع A380 هستند که برای سفرهای طولانی مورد استفاده قرار می‌گیرند.

وزیر: ما می‌خواهیم فرودگاه امام خمینی در تهران را به مرکز بزرگی برای نقل و انتقال مسافر و کالا مبدل سازیم. ما ایجاد یک ناحیه آزاد گمرکی و نیز یک ناحیه ویژه اقتصادی در برگیرنده یک ناحیه پهناور کسب و تجارت در اطراف فرودگاه را مد نظر داریم .

اشترن: شما بدین ترتیب با سایر کشورهای منطقه مانند دوبی و یا رقیبتان عربستان سعودی که مدعی قدرت سیاسی است به رقابت می‌پردازید.

وزیر: به نقشه جغرافیایی نگاهی بیندازید! این یک واقعیت است. ایران نقطه مرکزی طبیعی در تمام منطقه است. این مزیت طبیعی ما در رقابت تلقی می‌گردد. ما مسئولانه و با آگاهی از مسایل امنیتی، بدان عمل خواهیم کرد. چرا که کشور ما دیگر مورد تحریم نیست و در نتیجه ما یک کشور کاملاً فارغ از تحریم بشمار می‌رویم.

اشترن: و حالا همه به در خانه شما می‌کوبند و می‌خواهند با شما تجارت کنند. چه در چین و چه در آلمان...

وزیر: این وضعیتی است که برای همه نفع دارد. بله، ما برای مناسبات خود با چین ارزش زیادی قائل هستیم. چین یکی از شریکان استراتژیکی ما می‌باشد. ما این مناسبات را توسعه می‌دهیم.

اشترن: در این بین چه جایی برای اروپا و آلمان می‌ماند؟

وزیر: ما با تجارت‌های فوری و فوتی  قانع نیستیم. ما می‌خواهیم مناسبات اقتصادی درازمدت برقرار کنیم. طبعاً روابط با اروپا و در درجه نخست آلمان در برنامه‌های ما پیش بین شده است. قرارداد ما با ایرباس شامل تحویل هواپیما طی 16 سال می شود. ما اکنون در جریان این سفر با نمایندگان صنایع کشتی‌سازی و بنادر ملاقات داشتیم. در مذاکرات به آنها گفتیم: ما فقط به بنادر نیاز نداریم. بلکه در برنامه دراز مدت و بطور ماندگار به راه‌های ارتباط با آنها، به تکنولوژی‌های مرتبط با آنها و به تمام لجستیک آنها نیاز داریم.

اشترن: گفته می‌شود که شما می‌توانید به عنوان وزیر مسئول طی سال‌های آینده بیش از 100 میلیارد دلار هزینه داشته باشید.

وزیر: ما تنها برای خطوط راه‌آهن خود علاوه بر نوسازی و توسعه شبکه خط آهن به 28000 واگن باری، 2500 واگن مسافربری به ارزش 28 میلیارد دلار نیاز داریم . همچنین به 65000 دستگاه کامیون و همه نوع کشتی و حدود 500 هواپیما طی پنج سال آینده احتیاج داریم . ما ساخت شش فرودگاه بین‌المللی را در طرح داریم و همچنین باید تمام سیستم‌های ایمنی پرواز خود را به سرعت توسعه دهیم.

اشترن: اما بودجه ایران این نیازمندی را تامین نمی‌کند. تامین مالی پروژه‌ها توسط بانک‌های بین‌المللی هم مشکل پیدا کرده است.

وزیر: پروژه‌های تامین مالی شده برای ما بسیار اهمیت دارند. به طور مثال ایرباس شرایط ساده و قابل اجرایی برای تحویل هواپیماها، از جمله به صورت لیزینگ در نظر گرفته است. طبق همین الگو در موارد دیگر هم می‌توان عمل کرد.

اشترن: ولی موسسات آلمانی تاکنون از تضمین‌ بیمه دولتی هرمس هم که امری عادی است، برخوردار نشده‌اند، زیرا ایران هنوز یک بدهی سابق به میزان تقریباً 500 میلیون دلار را پرداخت نکرده است.

وزیر: ایران به تعهدات خود عمل می‌کند و در آینده هم خواهد کرد. متاسفانه طرف آلمانی در این ارتباط انتظارات ویژه‌ای دارد. عدم بازپرداخت نیز از آنجا ناشی می‌گردد که در حال حاضر راه مناسبی برای پرداخت آن وجود ندارد.

اشترن: به دلیل چندین تحریم مالی که هنوز لغو نشده‌اند.

وزیر: من به شما اطمینان می‌دهم به مجرد آن که راه‌های مناسب بازپرداخت هموار شوند، ما بدهی‌های گذشته خود را پرداخت خواهیم نمود. ما این مبلغ را کنار گذاشته‌ایم.

اشترن: اما بانک‌های آلمانی در تامین منابع مالی جهت انجام معاملات با ایران و یا برقراری مناسبات مستقیم تجاری تعلل می‌ورزند.

وزیر: ظاهراً آنها از واکنش‌های آمریکا هراس دارند.

اشترن: جای تعجب نیست، ایران را هنوز تامین کننده مالی تروریسم می‌دانند.

وزیر: ما پیشنهاد کرده‌ایم که بانک‌های آلمانی از مقامات آمریکایی یک مجوز ویژه بخواهند تا بتوانند مناسبات تجاری با ایران را از سر بگیرند. آنها تاکنون به این پیشنهاد ما ترتیب اثر نداده‌اند. دولت آلمان هم می‌توانست در این مرحله دست به اقدام بزند و مثلاً به بانک‌ها توصیه‌هایی را ارائه نماید.

اشترن: چرا بانک‌های آلمانی باید دردسر دعوا با آمریکا را تحمل کنند؟

وزیر: ما همه باید به این نکته توجه کنیم که نباید دستاروردهای معاهده اتمی را به دست چند بوروکرات بسپاریم. بنابراین یک طرح موقتی را پیشنهاد می‌کنیم، یک نوع «برجام» جدید را که برای مناسبات مالی و اقتصادی می‌تواند مد نظر قرار گیرد. این طرح می‌تواند کمک کند تا مناسبات به حالت عادی بازگردند و تمام مسائل مالی باقی مانده برطرف شوند.

اشترن: آیا این برجامجدید باید بدون آمریکا اجرا شود؟

وزیر: ما در این ارتباط با اروپا مذاکره می‌کنیم. آمریکا هنوز آماده نیست با ایران روابط اقتصادی برقرار کند.

اشترن: گشایش اقتصادی خاری در چشم نیروهای محافظه‌کار در کشور شما است. در گذشته هم شرکت‌های خارجی به خاطر رقابت‌های گروه‌های سیاسی دچار مشکل می‌شدند. آیا می‌توانید اطمینان دهید که چنانچه فرضا دایملر، زیمنس یا سایرین به بازار ایران بازگردند، اتفاق مشابهی نخواهد افتاد؟

وزیر: اگر طرفین با احتیاط عمل کنند و مجوزهای لازم را از مقامات مسئول دریافت کرده باشند، نباید مشکلی بروز کند. ما به تمام آنهایی که می‌خواهند در ایران تجارت کنند، توصیه می‌کنیم حداکثر دقت را به کار برند.